• Imprimeix

Plànol de les canonades de greixatge de la locomotora de vapor 2-10-2

Document del mes: març 2017

Plànol de la Locomotora 2-10-2 sèries 5001-22

Plànol de la Locomotora 2-10-2 sèries 5001-22

Locomotora de Vapor 151F-3101

Locomotora de Vapor 151F-3101. Font: Museu del Ferrocarril de Catalunya, CC BY 3.0 Viquipèdia

Fem protagonista del Document del mes de març el plànol en el qual hi figura la traça i disposició general de les canonades de greixatge i altres dispositius de la locomotora a vapor 2-10-2 (–segons la notació White–) que l’any 1940 fou encarregada per la companyia Caminos de Hierro del Norte de España, o ferrocarrils del Nord, als tallers de la MTM: la Maquinista Terrestre y Marítima SA. de Barcelona. Les màquines de tren construïdes segons aquell disseny constituïrien la sèrie 5001-5022.

 

La “Santa Fe”

A la dècada dels anys trenta del segle passat la companyia del Nord tenia pràcticament solucionades les principals necessitats de la seva xarxa viaria. Només li calia resoldre el problema que suposaven els pesats trens carboners, i molt especialment la seva circulació pels grans pendents de la línia Lleó-Ponferrada. Necessitava optimitzar la rendibilitat econòmica de la seva explotació mitjançant locomotores més potents i ràpides. Això no obstant, el projecte de millora plantejat s’endarrerí, tant per les dificultats econòmiques, com per l’esclat de la Guerra Civil. L’any 1940, quan Europa estava ja immersa en la Segona Guerra Mundial, la companyia del Nord va demanar a MTM dues grans locomotores de vapor amb un rodatge tipus 1-5-1. Aquesta tipologia de locomotores desenvolupades als Estats Units per la Baldwin Locomotive Works a partir de 1903, es van conèixer amb el nom de "Santa Fe" perquè la primera companyia que majoritàriament les va utilitzar fou la Atchison-Topeka-Santa Fe, sovint abreujat simplement Santa Fe o AT & SF.  

En els requeriments plantejats a l’empresa constructora, es contemplava que la nova locomotora havia de poder descriure corbes de 300 metres de radi en via general, i de 250 metres en els canvis a velocitat reduïda. També era imprescindible que junt amb el tènder acoblat pogués ser girada en ponts giratoris de 23 metres. Pel que fa al seu poder de tracció, havia de ser capaç d'arrossegar en rampa de 20 mil·lèsimes i corbes de 300 metres una composició de 350 tones a 40 km/ h i de 460 tones a 30 km/ h. La seva potència havia de ser 2.700 CV.

La màquina resultant construïda per la MTM tenia cinc eixos acoblats, del tipus 1-5-1"Santa Fe", amb rodes de 1.560 mil·límetre i tres cilindres d’expansió simple. La locomotora en servei i sense el tènder pesava 135 tones.

El 1942 MTM va realitzar les primeres proves amb la locomotora 5001 en el trajecte de Móra la Nova a Pradell (fins al túnel de l’Argentera) que, amb rampes de 16 mil·lèsimes i un tren de 703 tones, va cobrir en 51 minuts. En la darrera prova, en la línia Lleó-Astorga, la "Santa Fe" va batre el rècord de potència en desenvolupar fins a 3.960 CV. Aquestes màquines van ser les més potents que van existir mai a Europa, només superades per una locomotora tipus 1-5-2 dels ferrocarrils soviètics. El 23 de setembre del 1942 es va fer la presentació oficial de la nova màquina amb un recorregut inaugural que anà des de l’estació de França, de Barcelona a la de Vilanova i la Geltrú. 

La companyia del Nord va contractar les dues primeres màquines i després RENFE, només constituïr-se l’any 1941, va ampliar la comanda a 20 unitats més. Les primeres 7 màquines van ser la sèrie 5000 numerades de la 5001 a la 5007 per la companyia Nord, però, en passar a RENFE van ser matriculades (a partir de 1943) com a sèrie 151-3101 a 3122. 

El model de locomotora "Santa Fe" va tenir una llarga vida fins al 1967, quan a causa de l'electrificació d'algunes línies van començar a ser traslladades del sector miner pel qual s’havien previst i, poc a poc, van ser desballestades. L'any 1970 ja només quedava un  exemplar d'aquesta mítica sèrie de locomotores, la 3101 (la ex-5001 Nord), que actualment es conserva al Museu del Ferrocarril a Vilanova i la Geltrú.

 

El document

«Locomotora 2-10-2 sèrie 5001-22»  Data i lloc: 1942-1944, Barcelona. Descripció: Plànol de la disposició general de les canonades d’engreixament i altres dispositius per a les locomotores 2-10-2 produïdes per la MTM. Maquinista Terrestre y Marítima SA. (Barcelona) i encarregades per Caminos de Hierro del Norte de España.

 

Data d'actualització:  28.02.2017

Informació relacionada